Manjushri - boeddha van wijsheid
In zijn mannelijke rechterhand, ook wel methodenhand genoemd, draagt hij als beeld een zwaard dat door de onwetendheid snijdt en tegelijkertijd als een fakkel licht in de duisternis brengt. In de vrouwelijke linkerhand, of wijsheidshand, draagt hij het boek van transcendente wijsheid. |
Om je op de hoogte te brengen van hoe ik met mensen werk, ga ik je iets vertellen over m’n eigen ontwikkeling die geleid heeft tot m’n (zich nog steeds verder ontwikkelende) therapeut-schap.
Op de middelbare school was ik politiek betrokken en bezig met Provo en Vietnam demonstraties organiseren. En in het begin van m’n studententijd ging dat verder met de democratisering op de universiteit waar ik architectuur studeerde, het was in de tijd van het studentenprotest. Na een aantal jaar raakte ik in een heftige crisis, durfde m’n huis niet meer uit en m’n stotteren werd zo hevig dat ik niet meer durfde en soms niet meer kon spreken. In die tijd waren er nog niet zoveel mogelijkheden om een therapeut te vinden, het waren de jaren dat de eerste leraren uit Californië naar Nederland kwamen en Bhagwan net bekend begon te worden. Na een paar jaar in m’n eentje worstelen met spraaktherapie, toneel en danscursussen, vond ik Co-Councelen waar ik een aantal jaren enthousiast geschreeuwd heb en op kussens geslagen, ik kwam in contact met wat ik voelde, dat was nieuw en bevrijdend voor me. Ik ging naar India op zoek naar Babaji, de goeroe van ‘rebirthing’ een bevrijdingsmethode door middel van ademhaling en kwam uiteindelijk terecht bij Bhagwan in de Humaniversity in Egmond. Daar leerde ik eerlijk te zijn over wat er in me gebeurde en mezelf niet meer voor de gek te houden, ontluisterend in het begin maar weer een stukje meer vrijheid. Ik werd sannyasin kreeg een nieuwe naam en deed veel groepen bij de leraren van Osho, leerde daar over Tantra. Dat hielp me om me meer op m’n gemak te gaan voelen in seksualiteit. Samen met Carla startten we het Centrum voor Tantra en met groot beginners enthousiasme probeerden we alles uit wat ons geholpen had, maakten fouten en leerden daarvan, onze programma’s werden steeds beter en uitgebalanceerder. Ondertussen studeerde ik rebalancing en werd rebalancing masseur. Door mensen te masseren kwam ik er al gauw achter dat het me aan een goede therapeutische opleiding ontbrak en ik begon met de opleiding tot Zijnsgeoriënteerde therapeut. Dat was een ongelofelijk interessante wereld voor me waar therapie en spiritualiteit met elkaar verbonden werden. Ik dronk het materiaal en de oefeningen in, ging als Zijnsgeoriënteerd begeleider werken en werd gevraagd leraar op de school voor Zijnsoriëntatie te worden. Veel van wat ik daar leerde kwam ook in onze programma’s terecht, dat was een vruchtbare periode voor me. Na een conflict met Carla ging ik bij het Centrum voor Tantra weg en werd leraar op de school voor Zijnsoriëntatie. Daar leerde ik in m’n eentje trainingen en supervisie geven en met groepen werken. Ik kon daar m’n vleugels uitslaan en ik vond kwaliteiten in mezelf die ik nooit voor mogelijk gehouden had. Ik werd leerling aan de Ridhwanschool waar spiritualiteit en psychologie op een uitzonderlijk verfijnde en uitgebreide manier verbonden werden, ik kreeg daar nog meer basis. In die tijd vroeg Carla me of ik in het Centrum voor Tantra relatiegroepen wilde komen geven, ik had dat in de tijd van Zijnsoriëntatie ook al gedaan en nu kon ik in het CvT verder met m’n onderzoek naar relatie, wat had ik daarover veel te leren! Na twaalf jaar bij de Ridhwanschool werd ik gegrepen door Somatic Experiencing en volgde de opleiding tot trauma-therapeut, hier leerde ik echt met Trauma werken. Met Trauma werken gaat verder dan psychologisch werk, het werkt direct met het zenuwstelsel en met de energie in het lichaam die door trauma in de war is geraakt. Heel veel begrippen die ik eerder had geleerd (zoals Ego en Superego) werden hier niet gebruikt maar er gebeurden wel veel spirituele openingen in de mensen waar ik mee werkte. Dat zetten me aan het denken. Het was alsof spiritualiteit van boven naar beneden werkt, vanuit bewustzijn en begrip en dat Trauma healing van beneden naar boven werkt. Het helpen bevrijden van het lichaam. Trauma healing voelde als het ontbrekende stukje in m’n puzzel, ik had beide manieren van werken nodig en liefst op een geïntegreerde manier. Ik studeerde bij leraren van de SE school over relatie en hechtingsproblematiek (Dianne Poole), over meer integrale manieren om met ontwikkelingstrauma te werken (Raja Selvam). Ik volg nu cursussen Internal Family Systems van Richard Schwarz, ‘The End of Trauma’ van Steve Hoskinson, doe de internet cursus van het Couples Institute en volg Thomas Huebel die Spiritualiteit en Trauma healing integreert. In m’n werk met mensen gebruik ik al deze invloeden die mij gevormd hebben, m’n werk blijft voortdurend veranderen en groeien. Ik denk dat ik een betrokken therapeut ben die graag de relatie met z’n clienten aangaat en die relatie als belangrijk onderdeel van heling gebruikt. Een therapiesessie is een veilige vrijplaats om met relatie te oefenen, daar gaat grote heling vanuit omdat onze kwetsing in relatie heeft plaatsgevonden. Ik kan doorsnijdend zijn, de waarheid liefdevol open leggen en alles wat er verschijnt omhelzen om in de richting van gezondheid, van ‘in relatie vrij zijn’ te werken. Samen met Marie geven we met veel plezier relatiesessies. Het is voor mij van grote waarde om met Marie samen te werken, leerzaam voor onze relatie en fijn om zelf ook met m’n liefdespartner andere paren te helpen onderzoeken wat er in hun relatie gebeurt en om manieren te leren om met moeilijkheden die zich in iedere relatie voordoen om te gaan. De ervaringen in onze relatie zijn daarvoor een voortdurende bron van inspiratie. |